Om foreningen

Bestyrelsen Om foreningen Vedtægter Kunstlegatet Vejen til Valby

Foreningen Stentrykkets Venner er stiftet 15. juni 1994 af en kreds af personer omkring Hostrup-Pedersen & Johansen's litografiske værksted i Valby.

Dette værksted blev etableret i 1976 af Ebbe Hostrup-Pedersen og Peter Johansen. Peter Johansen regnedes allerede da for en af vore ypperste litografer herhjemme – udlært hos dansk litografi`s gamle nestor I. Chr. Sørensen. Omkring 1970 arbejdede Peter Johansen nogle år hos Clot, Bramsen og Georges i Paris og udførte her tryk sammen med bl.a. Asger Jorn.

Ejler Bille og Jørgen la Cour i samtale i værkstedets gård

Foreningens logo blev udført af Ejler Bille i 1994 som gave til foreningen ved stiftelsen.

Den 1. september 2003 overtog Søren Ellitsgaard værkstedet. Søren Ellitsgaard er udlært af Peter Johansen, har arbejdet på værkstedet siden begyndelsen af firserne og har i alle årene arbejdet tæt med de mange kunstnere som har besøgt værkstedet.

Værkstedet ligger i et 3-etagers baghus på Valhøjvej 13 C i det gamle Valby, med indgang gennem en port til en lille gårdhave foran bygningen. Paris i Valby! Her kommer kendte og ukendte kunstnere som alle værdsætter den gamle teknik: at male eller tegne direkte på de store sten fra Solnhofen i Tyskland og derpå trykke farverne, hver for sig, direkte fra de enkelte sten ned på papiret.

Danske kunstnere som Per Kirkeby, Ejler Bille, Mogens Andersen, Nina Steen Knudsen, Tal R., Jens Birkemose, Kehnet Nielsen, Jan Sivertsen og mange flere samt udenlandske kunstnere som Martin Kippenberger, K.R.H. Sonderborg, Günter Förg og Marcus Oehlen (alle fra Tyskland), Paul McCarthy og Richard Phillips (USA), Gunnar Petterson (Sverige) m.fl. har gennem årene arbejdet på værkstedet og udført vidunderlige stentryk. Hendes Majestæt Dronning Margrethe har gennem årene udført stentryk på værkstedet og modtog i 1995 et æresmedlemskab af foreningen.

Peter Johansen i værkstedets galleri som det så ud dengang

Foreningens primære formål er at fremme udbredelsen af ægte litografiske tryk (stentryk) samt at eje og vedligeholde ejendommen hvori værkstedet ligger og udleje bygningen på rimelige vilkår til trykkeriets indehaver.

Foreningens formål søges løst ved 1) at foreningen lader litografiske tryk udføre på værkstedet og 2) at foreningens medlemmer hver især arbejder for at værkstedet tilføres opgaver fra anden side.

Medlemstallet er begrænset til 100. Hvert andet år lader foreningen en af værkstedets kunstnere lave et tryk til medlemmerne, i et begrænset oplag på 100, nummereret og signeret af kunstneren. Derudover modtager hvert medlem et tryk ved den årlige generalforsamling i maj. Dette (ligeledes signerede og nummererede) litografiske tryk er fremstillet i samarbejde med værkstedet og en udvalgt kunstner i et oplag på 200 til ligelig deling mellem 1) foreningen og 2) kunstneren og værkstedet.

Som medlemmer optages enkeltpersoner, ægtepar eller virksomheder. Ved optagelsen indskyder medlemmet/medlemmerne DKK 3000. Udover indskuddet (som ikke refunderes) samt det årlige kontingent (som for år 2005 er DKK 450) er der ingen økonomiske forpligtelser forbundet med et medlemskab. Medlemskabet kan til enhver tid overføres til en anden person eller gå i arv.

Foreningens medlemmer

Foreningen har 100 medlemmer.
Hendes Majestæt Dronningen er æresmedlem.